
Radni województwa mazowieckiego przyjęli program ochrony środowiska przed hałasem, obejmujący drogi, koleje, lotniska oraz miasta powyżej 100 tys. mieszkańców, w tym Warszawę. Program zakłada kilkaset działań naprawczych oraz monitoring ich realizacji.
Światowa Organizacja Zdrowia wskazuje, że hałas jest drugim największym zagrożeniem środowiskowym dla zdrowia, zaraz po smogu. Raport Europejskiej Agencji Środowiska (EEA „Hałas w Europie 2020”) podaje, że hałas powoduje 12 tys. przedwczesnych zgonów rocznie w krajach UE. Hałas nie tylko pogarsza słuch, ale także prowadzi do bólów głowy, zaburzeń koncentracji i snu, a także zwiększa ryzyko chorób serca, udaru, cukrzycy i nadciśnienia.
Mieszkańcy miast są najbardziej narażeni na hałas, a w województwie mazowieckim aż 64,47% osób mieszka w miastach, co znacznie przewyższa średnią krajową. Skutki hałasu, spowodowane urbanizacją i rozwojem mobilności miejskiej, są coraz bardziej odczuwalne, dlatego ograniczenie jego negatywnych skutków zdrowotnych jest priorytetem programu przyjętego przez sejmik Mazowsza.
Program ochrony środowiska przed hałasem (POH) powstał na podstawie strategicznych map hałasu, które pomogły zidentyfikować obszary wymagające interwencji. W programie uwzględniono obszary z głównymi drogami, liniami kolejowymi, lotniskami oraz – po raz pierwszy – miastami powyżej 100 tys. mieszkańców, jak Warszawa, Radom i Płock. Dotychczas programy dla tych miast tworzyły rady powiatów.
Marszałek Adam Struzik podkreśla, że program nie tylko dokładnie opisuje problem hałasu, ale także proponuje konkretne rozwiązania, łącząc w jednym dokumencie kwestie dróg krajowych, wojewódzkich, linii kolejowych i lotnisk. Po raz pierwszy uwzględniono również większe miasta. Program zakłada kilkaset działań naprawczych oraz monitoring ich wdrażania.
W Warszawie głównym źródłem hałasu jest ruch drogowy, dotykający 113 201 osób. Miasto przecinają liczne drogi ekspresowe, krajowe i wojewódzkie, a także warszawski węzeł kolejowy z 26 liniami oraz lotniska, które również generują hałas.
Działania mające na celu ograniczenie hałasu obejmują inwestycje, takie jak budowa ekranów akustycznych, modernizacja dróg i linii kolejowych, a także poprawę monitoringu hałasu na lotniskach. W Warszawie istotne są również inicjatywy związane z tworzeniem terenów zielonych, promowaniem transportu publicznego i cichej mobilności.
Zaplanowane działania mają być realizowane w dwóch perspektywach czasowych: najpilniejsze z nich w ciągu 5 lat, a długoterminowe obejmujące projektowanie i realizację większych inwestycji na Mazowszu. Nowością w podejściu do hałasu jest uwzględnienie wskaźników zdrowotnych, takich jak znaczna uciążliwość, zaburzenia snu i choroba niedokrwienna serca. Planowanie przestrzenne, jako narzędzie zapobiegania uciążliwości hałasowej, również odgrywa kluczową rolę w POH.
Dyrektor Marcin Podgórski z urzędu marszałkowskiego podkreśla, że zarządzanie źródłami hałasu będzie regularnie monitorowane przez roczną sprawozdawczość.
* https://www.eea.europa.eu/pl/highlights/oczekuje-sie-ze-liczba-europejczykow, 15.07.2024.
fot. Michał Słaby
Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze opinie